Nieuws

17 september was World Patient Safety Day, een initiatief van de WHO dat zij in de kijker zetten door middel van een nieuwe bewustmakingsvideo:

https://www.who.int/campaigns/world-patient-safety-day/2023

Het actief betrekken van patiënten en hun families is een essentiële stap om de zorg veiliger én effectiever te maken.

In ons land geeft de wet op de patiëntenrechten van augustus 2002 je als patiënt het recht om een klacht in te dienen bij een ombudspersoon wanneer je als patiënt het gevoel hebt dat je stem niet gehoord wordt.

Sommige voorzieningen in de geestelijke gezondheidszorg werken daartoe met een interne ombudspersoon, maar de meeste voorzieningen ook met een onafhankelijke ombudspersoon.

De onafhankelijke ombudspersonen van OOGG werken onder de koepel van Psyche VZW. Zij werken onafhankelijk van de voorziening, al houden ze zich wel aan de afspraken tussen het overlegplatform en de voorziening. Ze zijn meerzijdig partijdig (= belangen van alle betrokkenen worden gezien en gesteund) en ook gebonden aan beroepsgeheim.

Opdrachten van de externe ombudspersoon

  • Vragen en klachten voorkomen door communicatie tussen patiënt en hulpverlener te bevorderen
  • Bemiddelen bij klachten over de uitoefening van je patiëntenrechten, met het oog op een oplossing
  • Patiënten inlichten over hun mogelijkheden om hun klacht af te handelen als die oplossing er toch niet komt
  • Informeren over de organisatie, de werking en de procedures van de ombudsfunctie
  • Aanbevelingen formuleren om herhaling te voorkomen van tekortkomingen die aanleiding kunnen geven tot klachten over de uitoefening van je rechten als patiënt
  • Een jaarverslag publiceren met een overzicht van de klachten en het resultaat.

Meer weten? Neem een kijkje op oogg.be.